Individualisering

De consument is een individu met specifieke wensen en behoeften, en zo wil hij ook worden behandeld. Hij ervaart vanuit retailers ‘veel van hetzelfde’, terwijl hij duidelijk minder gevoelig is voor massaproductie en -communicatie. Hij zoekt maatwerk, wil mee kunnen bepalen en bijdragen aan wat de retailer hem te bieden heeft. Kortom: het gevoel hebben dat een product speciaal voor hem is gemaakt. Hij verlangt dan ook een meer persoonlijke benadering. Met producten en diensten die zijn afgestemd op zijn specifieke behoeften.

Maatwerk communicatie

Door het Internet of Things (IoT) staat tegenwoordig steeds meer met elkaar in verbinding. Dit genereert veel persoonlijke data, waarmee retailers consumenten informatie op maat kunnen sturen. Kortom: gericht communiceren richting consument, met content die hij interessant vindt. Deze data kan worden verzameld door middel van klantenkaarten en online transacties. Maar er zijn ook meer geavanceerde manieren, bijvoorbeeld via wifi, RFID of beacons.

Maatwerk producten

Consumenten verschillen van elkaar in wat ze waar en waarom kopen. Met hun individuele voorkeuren en wensen hebben ze steeds meer behoefte aan maatwerk. Ofwel: producten en diensten die zijn afgestemd zijn op hun en smaak en leefomgeving. Een product is een verlengstuk van je persoonlijkheid; consumenten willen het dus een persoonlijk tintje geven. Ze willen steeds meer als producent optreden, waarbij ze zelf kunnen bepalen hoe een product eruitziet of smaakt. Helaas is niet iedereen een geboren designer. Maar krijgen consumenten hulp van een ‘expert’ bij het ontwerpen van een product, dan hebben ze alsnog het gevoel dat het uniek is.

Maatwerk service

Veel producten gebruiken we een groot gedeelte van de jd niet. In combina e met een sterker prijsbewustzijn, zorgt dit ervoor dat de deeleconomie zich steeds verder ontwikkelt. Vrijwel alle transac es rond onbenut bezit komen erop neer dat mensen jdelijk en tegen betaling produc- ten delen met anderen. Er komen ook steeds meer concepten in tweedehands (ook wel refurbis- hed) producten. Dit principe wint snel aan populariteit. Producten delen of doorverkopen leidt namelijk ook tot minder verspilling, uitstoot en afval.