Nieuwe markten

Of het nu door klantbehoeften komt, uit kostenbesparing, schaalgrootte of gewoonweg passie: er zijn allerlei redenen waarom nieuwe retailers zich op onbekende markten begeven. Het leidt soms tot baanbrekende concepten, die een inspirerende twist geven aan traditionele retailmodellen. Maar ook bestaande retailers verlaten soms het gebaande pad. Bijvoorbeeld met een ander assortiment of door een interessante samenwerking aan te gaan die positieversterkend werkt. Bij nieuwe winkelconcepten is alles geoorloofd, op branchegebied gelden geen regels meer.

Partnerships

Het gezegde ‘schoenmaker, blijf bij je leest’ bestaat niet voor niets. Het is belangrijk voor retailers om zich te blijven concentreren op datgene waar ze goed in zijn. Kwaliteit is tenslotte beter dan kwantiteit. Maar om als retailer te blijven vernieuwen is het soms nodig om van het huidige pad af te wijken, bijvoorbeeld door een product of service toe te voegen. Soms is daar niet genoeg expertise, schaalgrootte of financiële capaciteit voor aanwezig. Een voorbeeld is een moderetailer die een barber shop wil toevoegen. Een samenwerking tussen de retailer en een kapper zorgt in dit geval voor kwaliteit en groeipotentieel voor beide partijen. Een win-winsituatie dus.

Branches vervagen

Waar vroeger alleen warenhuizen verschillende productgroepen aanboden, verkopen nu steeds meer winkels producten die oorspronkelijk niet in hun branche thuishoren. Ook de combinatie van food en non-food (in Nederland ook wel blurring genoemd) stijgt in populariteit. Afgebakende branches zullen dan ook niet meer bestaan in het toekomstige winkellandschap. Er worden steeds meer concepten gelanceerd die meerdere branches met elkaar combineren in één winkel. Om aan te sluiten op een specifieke leefstijl, of om een totaalbeleving te bieden.

Nieuwe winkelconcepten

Innovatieve winkelconcepten komen vooral van nieuwkomers. Zij richten zich met hun concept op een bepaalde doelgroep of trends, en proberen zich hiermee te onderscheiden. Ook bestaande retailers openen om deze redenen nieuwe concepten, alleen draait het bij hen vooral om groei.