Prioritijd

Tijdgebrek dwingt consumenten slim om te gaan met de tijd die ze wél hebben. Werk en kostbare vrije tijd raken bovendien steeds meer vermengd. Ze moeten dus prioriteiten stellen. Hebben ze meer te doen, dan willen ze snel kunnen winkelen. De keer erop nemen ze er juist weer ruim de tijd voor. Beschikbare tijd en behoefte zijn dus bepalend. Dit biedt ruimte voor zowel run- als funshopping. Of zoals we het wetenschappelijk noemen, utilistisch shoppen en hedonistisch shoppen.

Experience

Fysiek winkelen staat nog altijd hoog op de ranglijst van vrijetijdbestedingen. Entertainment is een van de onderscheidende factoren van fysieke winkels. Een prettige winkelomgeving wordt daarbij steeds belangrijker. De consument moet namelijk redenen hebben om naar je zaak te komen. Van vermaak tot producten uitproberen: winkelen moet een ‘totale ervaring’ zijn, een belevenis. Dit is niet alleen fysiek mogelijk, ook online en mobiele touchpoints kunnen worden ingericht met het doel de klant te vermaken. We zien met name dat social media hier veel voor wordt ingezet. Maar ook apps en websites worden hiervoor gebruikt, met name voor een sterke merkbeleving.

Convenience

De factor ‘gemak’ wordt steeds belangrijker tijdens het winkelen. Dit komt doordat consumenten er steeds minder tijd voor (over) hebben. Hun levens worden steeds drukker, zowel op werk- als privégebied. Ook internet vergroot onze behoefte aan gemak, en het toenemend gebruik ervan veroorzaakt een vliegwieleffect: we doen steeds meer online. Businessmodellen moeten hier meer op zijn ingericht. Deze zullen meer functioneel ingericht moeten worden. Uiteraard alleen mits dit aansluit bij de klantbehoeften. Niet alleen online en mobiel lenen zich hier voor, ook de fysieke winkel kan worden ingericht als een plek om functioneel te shoppen.