Consuminderen

De consument is prijsgevoeliger geworden en besteedt zijn geld bewuster. Elke euro kun je tenslotte maar één keer uitgeven. We lenen steeds vaker producten van elkaar of kopen tweedehands producten om geld te besparen. De belangrijkste oorzaken van deze prijsbewuste ontwikkeling: de economische situatie en meer prijstransparantie. Vooral door het gebruik van internet voor en tijdens het winkelen, is deze transparantie enorm toegenomen. Ook de komst van nieuwe discountformules heeft de markt in veel branches onder druk gezet. Maar ook al staan de prijzen onder druk, consumenten verwachten alsnog hoge prestaties van retailers.

Prijstransparantie

Door internet en technologieën voor en tijdens het winkelen, is de prijstransparantie enorm toegenomen. Consumenten vinden snel een goedkopere aanbieder en gebruiken dit steeds vaker als koopargument, of om in discussie te gaan met de verkoper. Als retailers iets duurder zijn, zullen ze hier dus gegronde argumenten voor moeten hebben. Dan komt het aan op onderscheidend vermogen.

Hergebruik

Veel producten gebruiken we een groot gedeelte van de tijd niet. In combinatie met een sterker prijsbewustzijn, zorgt dit ervoor dat de deeleconomie zich steeds verder ontwikkelt. Vrijwel alle transacties rond onbenut bezit komen erop neer dat mensen tijdelijk en tegen betaling producten delen met anderen. Er komen ook steeds meer concepten in tweedehands (ook wel refurbished) producten. Dit principe wint snel aan populariteit. Producten delen of doorverkopen leidt namelijk ook tot minder verspilling, uitstoot en afval.